В українській обрядовості є
чимало свят, які трансформувалися із язичницьких у релігійні з прийняттям
християнства. Тому у релігійних святах так багато схожих звичаїв та обрядів на
ті, які мали місце й у часи язичництва. Часто навіть назви схожі, тільки у
язичників свята були названі в честь міфічних істот чи богів, а в християнстві — в
честь святих. Одним із таких свят є Івана Купала — у
народі, або ж Різдво Івана Хрестителя — за християнськии календарем.
То що ж ми насправді святкуємо 7 липня?
Існує легенда, що цієї чарівної ночі рівно опівночі розпускається вогненна квітка папороті. Вважається, що той, хто цю квітку побачить, знайде старовинний скарб, а той, хто її зірве, почне розуміти мову тварин і птахів. Старі люди кажуть, що зірвати цю квітку майже неможливо — таке нетривале її життя, але якщо вже це вдасться, то слід підкинути її в повітря — вона впаде прямо на те місце, де закопаний скарб. Можливо, ця легенда виникла тому, що ніхто ніколи не бачив квітку папороті, а це зумовило наділення рослини загадковими властивостями (хоча вченими остаточно доведено, що папороть не цвіте).
Напевне, усе залежить від
світогляду людини чи родини загалом. Хтось дотримується більш народної, ще з
предків, обрядовості у цей день, а хтось усе-таки християнської. Хтось бере
участь у народних гуляннях у ніч на 7 липня: стрибає через вогнище, ворожить,
шукає таку заповітну квітку папороті, щоб загадати найпотаємніші бажання
(кажуть-бо, якщо знайти ту квітку, то усе задумане обов'язково здійсниться), а
хтось кревно молиться Богу в церкві зранку. Не скажу, що засуджую чи
схвалюю позицію котрогось із них, адже кожен має право сповідувати ті погляди,
які вважає правильними. Але усе ж давайте простежимо походження цього
свята в обох напрямках: народному (язичницькому) та християнському.
Народний. У слов’янських народів
з часів язичництва на початку липня (за старим стилем, у кінці
червня) був день літнього сонцестояння. У цей день відзначали свято сонця,
плодів та врожаю. За народними уявленнями, цього дня сонце має особливу
життєдайну силу, а після сходу сонця вода набуває чудодійних властивостей,
оскільки воно в цій воді викупалося (ще
з дитинства пам'ятаю, як просила маму збудити рано-вранці, щоб вилізти на
горище і через маленьке віконечко, яке, напевне, відчинялося тільки у цей день,
подивитися, як сонце купається. - Автор). Тому вважається, що надзвичайно
корисно викупатися вночі перед Купалом або рано-вранці в річці або навіть у
росі — це додає здоров'я
та краси.
Також цього дня люди
розводили вогнище, яке було символом сонця. Його розкладали на березі річок чи
озер і стрибали через нього. Вважалось за необхідне тричі перестрибнути через
вогонь, щоб очиститися. А та пара, що стрибала через вогнище і не розірвала
руки, буде назажди пов'язана.
Згодом це свято почали
пов’язувати з ім’ям язичницького бога Купала, який був богом земельних плодів.
Відтоді головними атрибутами свята стали Купало й Марена. Згідно із
слов'янським міфом, Марена — зимове божество, що морить землю
стужею, а людину хворобою і голодом. Купало — символ родючості та достатку. До цього
свята заздалегідь старанно готувались, робили
опудала: Купала — з вербової гілки, яку прикрашали квітами та
стрічками, а Марену — із соломи, одягали у жіночу сорочку. Потім навколо
цих опудал водили хороводи та співали купальські пісні.
Досхочу натанцювавшись
навколо Купали й Марени, молодь урочисто їх спалювала чи топила. Після цього
дівчата тікали від хлопців, щоб ворожити. Плели віночки, до яких прилаштовували
свічки та пускали на воду. Згідно з народним повір'ям, якщо вінок пливе добре й
гарно горить свічка, то дівчина вийде заміж, а якщо він крутиться на
місці, — то
ще дівуватиме, а як втопиться— заміж не вийде взагалі. Якщо ж вінок
відпливе далеко й пристане до якогось берега, то значить, що туди дівчина заміж
піде. А хлопці чудово знають, що цієї ночі дівчата на судженого ворожитимуть, а
часто підстерігали кожен свій вінок, щоб власноруч «провістити долю» коханій.
Найбільш завзяті закохані парубки навіть готували заздалегідь човни, щоб у разі
потреби потрібний вінок наздоганяти. А вже наступного дня найприємніше — це похвалитися
перед коханою здобутим вінком (завжди
із захопленням слухаю розповіді своєї бабусі про те, як вона із дівчатами
ворожила на вінках у часи своєї молодості, хоча чула ці історії уже разів 30.
Напевне, усі полюбляють слухати схожі розповіді у будь-якому віці і просять їх
розповісти. Як каже моя донечка: "Розкажи щось із свого дитинства". - Автор).
Існує легенда, що цієї чарівної ночі рівно опівночі розпускається вогненна квітка папороті. Вважається, що той, хто цю квітку побачить, знайде старовинний скарб, а той, хто її зірве, почне розуміти мову тварин і птахів. Старі люди кажуть, що зірвати цю квітку майже неможливо — таке нетривале її життя, але якщо вже це вдасться, то слід підкинути її в повітря — вона впаде прямо на те місце, де закопаний скарб. Можливо, ця легенда виникла тому, що ніхто ніколи не бачив квітку папороті, а це зумовило наділення рослини загадковими властивостями (хоча вченими остаточно доведено, що папороть не цвіте).
Християнський. Після прийняття
християнства 7 липня православні християни почали відзначати Різдво пророка
Івана Хрестителя — найбільшого святого після Діви Марії. Це про нього
Ісус Христос сказав: “Серед народжених жонами не поставав (пророк) більший
від Івана Хрестителя”. Серед інших святих Іван Хреститель має найбільшу
пошану — протягом церковного
року на його честь святкується аж шість дат. Різдво святого Івана
Хрестителя — найбільше
з усіх свят на його честь.
З III століття свято
Різдва Іоанна Предтечі вже широко відзначалось як східними, так і західними
християнами — його називали
"світлим торжеством" і "десницею Сонця правди". На початку
IV століття свято було введене у християнський календар.
Іван
Предтеча був посланцем Бога, щоб сповістити людям про прихід і живу присутність
Месії на землі. Коли Іоанну виповнилось тридцять років, він почав проповідувати
в Іудейській пустелі, а далі в околицях ріки Йордан. Він суворо викривав пороки
суспільства і закликав до покаяння, сповіщаючи про швидке пришестя
Месії. Зовнішнім знаком покаяння і духовного оновлення Іоанн вибрав
хрещення – омиття у воді і занурення у неї (звідси й ім'я – Хреститель).
Прийняти
хрещення прийшов і Ісус, про чесноти якого як Месії сповіщав у своїй проповіді
Іоанн . За Христа і Христову науку святий відважно приймає мученицьку смерть.
За наказом Ірода Іванові Хрестителю відтяли голову.
Народ, не
до кінця розуміючи релігійну суть свята, та і зважаючи на поєднання язичницьких
та християнських елементів в українській культурі, почав називати день Івана
Хрестителя днем Івана-травника, Івана-чаклуна. Згодом до цієї назви додали ще
слово “Купала” на честь язичницького бога, якого шанували в ці дні.
Церква довгий час
намагалася розвінчати міфи про свято Івана Купала і пояснити, що ця назва не має
відношення до християнського календаря. Тому не варто помилково називати свято
Різдва Івана Хрестителя святом Івана Купала. Краще в ці дні просити святого
Івана, щоб надавав сили та мудрості бути прикладом християнського служіння,
яким колись був він.
Звичайно, кожен сам для
себе визначає, як чинити у цей день, але, незважаючи на позицію церкви, свято й
у наш час поєднує ознаки язичницької та християнської обрядовості.
P.S. Не можу оминути тематики
цього свята в літературі (як учитель-словесник). Найяскравішим прикладом є твір
Миколи Гоголя "Вечір проти Івана Купала", який яскраво
ілюструє саме пошук цвіту папороті і те, які наслідки може спричинити ця знахідка.
P.S.S. Ось так не спалось у
чарівну ніч на Івана Купала, чи то в переддень одного із найбільших релігійних
свят – Різдва Івана Хрестителя... :)
Немає коментарів:
Дописати коментар