понеділок, 7 липня 2014 р.

Івана Купала


  В українській обрядовості є чимало свят, які трансформувалися із язичницьких у релігійні з прийняттям християнства. Тому у релігійних святах так багато схожих звичаїв та обрядів на ті, які мали місце й у часи язичництва. Часто навіть назви схожі, тільки у язичників свята були названі в честь міфічних істот чи богів, а в християнстві  в честь святих. Одним із таких свят є Івана Купала  у народі, або ж Різдво Івана Хрестителя  за християнськии календарем. То що ж ми насправді святкуємо 7 липня? 
Напевне, усе залежить від світогляду людини чи родини загалом. Хтось дотримується більш народної, ще з предків, обрядовості у цей день, а хтось усе-таки християнської. Хтось бере участь у народних гуляннях у ніч на 7 липня: стрибає через вогнище, ворожить, шукає таку заповітну квітку папороті, щоб загадати найпотаємніші бажання (кажуть-бо, якщо знайти ту квітку, то усе задумане обов'язково здійсниться), а хтось кревно молиться Богу в церкві зранку.  Не скажу, що засуджую чи схвалюю позицію котрогось із них, адже кожен має право сповідувати ті погляди, які вважає правильними. Але усе ж давайте простежимо походження цього свята в обох напрямках: народному (язичницькому) та християнському.
Народний. У слов’янських народів з часів язичництва на початку липня (за старим стилем, у кінці червня) був день літнього сонцестояння. У цей день відзначали свято сонця, плодів та врожаю. За народними уявленнями, цього дня сонце має особливу життєдайну силу, а після сходу сонця вода набуває чудодійних властивостей, оскільки воно в цій воді викупалося (ще з дитинства пам'ятаю, як просила маму збудити рано-вранці, щоб вилізти на горище і через маленьке віконечко, яке, напевне, відчинялося тільки у цей день, подивитися, як сонце купається. - Автор). Тому вважається, що надзвичайно корисно викупатися вночі перед Купалом або рано-вранці в річці або навіть у росі  це додає здоров'я та краси. 
Також цього дня люди розводили вогнище, яке було символом сонця. Його розкладали на березі річок чи озер і стрибали через нього. Вважалось за необхідне тричі перестрибнути через вогонь, щоб очиститися. А та пара, що стрибала через вогнище і не розірвала руки, буде назажди пов'язана. 
Згодом це свято почали пов’язувати з ім’ям язичницького бога Купала, який був богом земельних плодів. Відтоді головними атрибутами свята стали Купало й Марена. Згідно із слов'янським міфом, Марена  зимове божество, що морить землю стужею, а людину хворобою і голодом. Купало — символ родючості та достатку. До цього свята заздалегідь старанно готувались, робили опудала: Купала  з вербової гілки, яку прикрашали квітами та стрічками, а Марену  із соломи, одягали у жіночу сорочку. Потім навколо цих опудал водили хороводи та співали купальські пісні.
Досхочу натанцювавшись навколо Купали й Марени, молодь урочисто їх спалювала чи топила. Після цього дівчата тікали від хлопців, щоб ворожити. Плели віночки, до яких прилаштовували свічки та пускали на воду. Згідно з народним повір'ям, якщо вінок пливе добре й гарно горить свічка, то дівчина вийде заміж, а якщо він крутиться на місці,  то ще дівуватиме, а як втопиться заміж не вийде взагалі. Якщо ж вінок відпливе далеко й пристане до якогось берега, то значить, що туди дівчина заміж піде. А хлопці чудово знають, що цієї ночі дівчата на судженого ворожитимуть, а часто підстерігали кожен свій вінок, щоб власноруч «провістити долю» коханій. Найбільш завзяті закохані парубки навіть готували заздалегідь човни, щоб у разі потреби потрібний вінок наздоганяти. А вже наступного дня найприємніше  це похвалитися перед коханою здобутим вінком (завжди із захопленням слухаю розповіді своєї бабусі про те, як вона із дівчатами ворожила на вінках у часи своєї молодості, хоча чула ці історії уже разів 30. Напевне, усі полюбляють слухати схожі розповіді у будь-якому віці і просять їх розповісти. Як каже моя донечка: "Розкажи щось із свого дитинства". - Автор). 

Існує легенда, що цієї чарівної ночі рівно опівночі розпускається вогненна квітка папороті. Вважається, що той, хто цю квітку побачить, знайде старовинний скарб, а той, хто її зірве, почне розуміти мову тварин і птахів. Старі люди кажуть, що зірвати цю квітку майже неможливо  таке нетривале її життя, але якщо вже це вдасться, то слід підкинути її в повітря  вона впаде прямо на те місце, де закопаний скарб. Можливо, ця легенда виникла тому, що ніхто ніколи не бачив квітку папороті, а це зумовило наділення рослини загадковими властивостями (хоча вченими остаточно доведено, що папороть не цвіте).
Християнський. Після прийняття християнства 7 липня православні християни почали відзначати Різдво пророка Івана Хрестителя  найбільшого святого після Діви Марії. Це про нього Ісус Христос сказав: “Серед народжених жонами не поставав (пророк) більший від Івана Хрестителя”. Серед інших святих Іван Хреститель має найбільшу пошану  протягом церковного року на його честь святкується аж шість дат. Різдво святого Івана Хрестителя  найбільше з усіх свят на його честь.
З III століття свято Різдва Іоанна Предтечі вже широко відзначалось як східними, так і західними християнами  його називали "світлим торжеством" і "десницею Сонця правди". На початку IV століття свято було введене у християнський календар. 
Іван Предтеча був посланцем Бога, щоб сповістити людям про прихід і живу присутність Месії на землі. Коли Іоанну виповнилось тридцять років, він почав проповідувати в Іудейській пустелі, а далі в околицях ріки Йордан. Він суворо викривав пороки суспільства і закликав до покаяння, сповіщаючи про швидке пришестя Месії. Зовнішнім знаком покаяння і духовного оновлення Іоанн вибрав хрещення – омиття у воді і занурення у неї (звідси й ім'я – Хреститель). 
Прийняти хрещення прийшов і Ісус, про чесноти якого як Месії сповіщав у своїй проповіді Іоанн . За Христа і Христову науку святий відважно приймає мученицьку смерть. За наказом Ірода Іванові Хрестителю відтяли голову.
Народ, не до кінця розуміючи релігійну суть свята, та і зважаючи на поєднання язичницьких та християнських елементів в українській культурі, почав називати день Івана Хрестителя днем Івана-травника, Івана-чаклуна. Згодом до цієї назви додали ще слово “Купала” на честь язичницького бога, якого шанували в ці дні. 
Церква довгий час намагалася розвінчати міфи про свято Івана Купала і пояснити, що ця назва не має відношення до християнського календаря. Тому не варто помилково називати свято Різдва Івана Хрестителя святом Івана Купала. Краще в ці дні просити святого Івана, щоб надавав сили та мудрості бути прикладом християнського служіння, яким колись був він.
Звичайно, кожен сам для себе визначає, як чинити у цей день, але, незважаючи на позицію церкви, свято й у наш час поєднує ознаки язичницької та християнської обрядовості.

P.S. Не можу оминути тематики цього свята в літературі (як учитель-словесник). Найяскравішим прикладом є твір Миколи Гоголя "Вечір проти Івана Купала", який яскраво ілюструє саме пошук цвіту папороті і те, які наслідки може спричинити ця знахідка. 

P.S.S.  Ось так не спалось у чарівну ніч на Івана Купала, чи то в переддень одного із найбільших релігійних свят – Різдва Івана Хрестителя... :)


Левицька С.М.


Використано матеріали http://ogo.ua/articles/view/2013-07-07/41305.html

Немає коментарів:

Дописати коментар