«Бджола та Шершень»
Історія
написання: протягом майже 5 років (1769 р. до 1774
р.) Г.Сковорода створює невеличкі байки, джерелом натхнення для яких слугує, з
одного боку, творчість відомого грецького байкаря Езопа, а з іншого, – тогочасна дійсність і філософські погляди митця. Г.Сковорода
завершує роботу над байками 1774 р. й укладає збірочку, яку називає «Байки
Харківські», оскільки основна їх частина була створена в околицях селища Бабаї
на Харківщині. Уперше збірка опублікована 1837 р.
Рік створення: 1774.
Збірка: 26-а байка зі збірки «Байки Харківські»,
до складу якої входять 30 творів.
Рід: епос.
Жанр: байка.
Тематичний різновид жанру: філософська байка.
Тема: праця в житті людини, пошуки гармонії й
секрету людського щастя.
Ідея: обґрунтування думки про споріднену
(сродну, природжену) працю як запоруки щастя й гармонії людини в житті,
співчуття людям, які не знайшли спорідненої праці (злодії).
Символічні образи: Бджола (символ мудрої людини, яка любить
працю й знаходить у ній щастя); Шершень (уособлення людей, що живуть плодами
чужої праці й не мають гармонії).
Композиція: байка складається з двох частин: 1) власне
байка, де розгорнуто діалог між Бджолою й Шершнем; 2) сила (мораль, висновок),
де автор витлумачує прямий зміст образів Бджоли й Шершня та поглиблює думку про
«сродну» працю як запоруку щастя й гармонії (на прикладі собаки-мисливця; кота;
студента; старого Катона).
Мораль.
Шершень – узагальнений образ людей, що живуть
грабунком інших і створені лише для того, щоб їсти й пити. Бджола ж – мудра
людина, яка трудиться в «сродному ділі», тобто за своїм покликанням. Чимало
Шершнів безглуздо кажуть: навіщо, наприклад, студентові вчитися, якщо нічого за
це не має. Вони не розуміють, що справа, яка припадає до душі, дає найбільше
задоволення. За природними законами живуть тварини (Хорт, Кішка, бджола) та
наймудріші з людей (наприклад, давньоримський державний діяч і письменник Катон).
Текст (зі скороченою силою)
– Скажи
мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки
тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість
нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у
вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.
– Ти поважний дурень,
пане раднику, –
відповіла Бджола. –
Мед любить їсти й ведмідь, а Шершень теж не проти того. І ми могли б
по-злодійському добувати, як часом наша братія й робить, коли б ми лише їсти
любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До
сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити, навіть
купаючись у меду, для нас найлютіша мука.
Сила:
Шершень – се образ людей, котрі живуть
крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і таке інше. А бджола
– се символ мудрої людини, яка у природженому ділі
трудиться.
Немає коментарів:
Дописати коментар