субота, 17 жовтня 2015 р.

Фольклор. Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль»

Українська пісня – це бездонна душа
 українського народу,
це його слава.
О.Довженко
Історичні пісні – це народні ліро-епічні твори про важливі історичні події та конкретних історичних осіб.
Уперше термін «історична пісня» увів в українську фольклористику Микола Гоголь. Як окремий жанр, історичні пісні з’явилися в XIVXV ст., коли Україна опинилася беззахисною перед грабіжницькими набігами татар. Формуючись спочатку спонтанно в лоні інших жанрів пісенної творчості, історична пісня (як і дума) досягає кульмінації у XVII – XVIII ст. – в добу козаків. Як і думи, історичні пісні відображають історичне минуле українського народу і своїм змістом охоплюють події з XIV ст. до найновіших часів.
Основні теми історичних пісень:
- змалювання важкого періоду в житті українського народу – звитяжної боротьби козаків із турецько-татарськими ордами;
- показ страхітливих спустошень і насильства;
- зображення подій Національно-визвольної війни 1648 – 1657 pp. під проводом Богдана Хмельницького (героїчні постаті: Богдан Хмельницький, Максим Кривоніс, Іван Богун, Данило Нечай, Іван Сірко, Морозенко);
- рух опришків на західноукраїнських землях (XVIIIXIX ст.) (Олекса Довбуш);
- повстання проти кріпосницького гніту на Буковині (Лук’ян Кобилиця) та ін.
Серед історичних пісень окремо виділяються балади.

«Чи не той то Хміль…»
Цю історичну народну пісню записано в 50-х рр. ХІХ ст. в Галичині. У бою під Жовтими Водами в травні 1648 р. українські війська під керівництвом Богдана Хмельницького здобули першу велику перемогу у Визвольній війні 1648–1654 рр., яка й оспівується в пісні. Гетьмана Богдана Хмельницького показано сміливим воїном, розумним стратегом, полководцем який у боротьбі спирається на широкі народні маси що підтримують його На другому плані в пісні – поляки-загарбники які змальовані в зневажливо-сатиричному дусі.
Тема: оспівування мужності, героїзму, винахідливості Б. Хмельницького, його прагнення здобути волю і щастя народу в боротьбі з ляхами.
Ідея: уславлення Б. Хмельницького народного ватажка, талановитого полководця, мудрого державного діяча.
Жанр: історична пісня.
Композиція:
- експозиція: розповідь про Б. Хмельницького, порівняння його з хмелем;
- зав’язка: застереження гетьману перед битвою з ляхами не пити Золотої Води;
- кульмінація: перемога над ворогом;
- розв’язка: «Утікали вражі ляхи…».
Художні засоби:
- метафори: «Хміль в’ється, грає, кисне», «становили хати»;
- епітети: «Золота Вода», «хороша врода»;
- гіпербола: «Гей, поїхав Хмельницький К Золотому Броду, Гей, не один лях лежить Головою у воду».
- повтори: «Чи не той то хміль?», «Ой, той то Хмельницький», «…вражі ляхи»;
- риторичні запитання: «Що коло тичини в’ється?», «Що по ниві грає?», «Що у пиві кисне?».

 «Ой Морозе, Морозенку»
У XIV- XVI ст. більша частина українських земель була захоплена Польщею. З того часу наш народ боровся за своє визволення, а вже в середині XVII ст. боротьба переросла в народну війну проти іноземних поневолювачів. Очолив це повстання Богдан Хмельницький. У роки визвольної війни кримські татари часто вступали у воєнний союз із козаками проти Польщі, однак, як і раніше, вряди-годи робили грабіжницькі набіги на міста й села України. Загони Богдана Хмельницького карали нападників. У гострих сутичках гинуло багато і татар, і козаків.
Пісня «Ой Морозе, Морозенку» розповідає про один з таких боїв. Хто ж такий Морозенко, про якого склали пісню? Можливо, це один із соратників Богдана Хмельницького – полковник Станіслав Морозенко або осавул Кропивнянського полку Нестір Морозенко.
Багато татар обступило козаків. До «ночі глухої» тривав нерівний бій. Татари втратили втроє більше, ніж козаки. Морозенко потрапив у полон, проте мужньо переносить катування (з вирваним живцем серцем герой споглядає Україну із Савур-могили). В останню хвилину життя Морозенко думає не про себе, а про свою сплюндровану Батьківщину.
Тема: оспівування боротьби козаків з татарами під керівництвом Морозенка.
Ідея: возвеличення мудрості, мужності козацького ватажка; засудження жорстокості, підступності татарських поневолювачів.
Жанр: історична пісня.
Композиція:
Твір має свого роду обрамлення починається і закінчується уславленням мужності козацького ватажка Морозенка.
- експозиція: похід козаків на татар під керівництвом Морозенка;
- зав’язка: бій з ворогом;
- кульмінація: полон та катування героя;
- розв’язка: сум матінки-України з приводу смерті свого сина.
Художні засоби:
- гіпербола: з вирваним серцем герой із Савур-могили споглядає Україну, «татар велика сила»;
- епітети: «славний, молодий, голова завзята, буйне військо», «тяжке горе», «велика сила», «білий світ»;
- пестливе слово: «козаченьки»;
- метафори: «Вкраїна плаче», «Морозенко… сивим конем виграває»,
«живцем серце виривали», «Україна славою покрита»;
- риторичні оклики: «Дивись тепер, Морозенку, Та на свою Україну!», «Тяжким горем та сльозами, Та кров’ю полита!».

Тексти пісень
«Ой Морозе, Морозенку»
Ой Морозе, Морозенку,
Ой да ти славний козаче!
За тобою, Морозенку,
Вся Вкраїна плаче!
За тобою, Морозенку,
Вся Вкраїна плаче!
Ой не так вся Україна,
Як рідная мати,
Заплакала Морозиха,
Стоя біля хати.
Заплакала Морозиха,
Стоя біля хати.
«Ой не плач же, Морозихо,
Не плач, не журися,
Ходім з нами, козаками,
Мед-вина напийся!
Ходім з нами, козаками,
Мед-вина напийся!»
«Чогось мені, козаченьки,
Мед-вино не п’ється:
Десь-то син мій, Морозенко,
З татарами б’ється!
Десь-то син мій, Морозенко,
З татарами б’ється!»
Із-за гори, із-за кручі
Горде військо виступає,
Попереду Морозенко
Сивим конем грає.
Попереду Морозенко
Сивим конем грає.
Бились зранку козаченьки
До ночі глухої.
Козаків лягло чимало,
А татар утроє.
Козаків лягло чимало,
А татар утроє.
Ні один козак не здався
Живим у неволю;
Полягли всі, не вернуться
Ні один додому.
Полягли всі, не вернуться
Ні один додому.
Не вернувся й Морозенко,
Голова завзята
Замучили молодого
Вороги прокляті!
Замучили молодого
Вороги прокляті!
Вони, ж його не стріляли
І на чверті не рубали,
Тільки з його, молодого,
Живцем серце взяли.
Тільки з його, молодого,
Живцем серце взяли.
Взяли його, поставили
На Савур-могилу:
«Дивись тепер, Морозенку,
На свою Вкраїну!»
«Дивись тепер, Морозенку,
На свою Вкраїну!»

«Чи не той то хміль»
(Пісня про Богдана Хмельницького)
Чи не той то хміль, що коло тичин в'ється?
Гей, той то Хмельницький, що з ляхами б'ється.
Гей, поїхав Хмельницький ік Жовтому Броду,
Гей, не один лях лежить головою в воду.
Не пий, Хмельницький, дуже той Жовтої Води:
Іде ляхів сорок тисяч хорошої вроди.
«А я ляхів не боюся і гадки не маю,
За собою великую потугу я знаю,
Іще й орду за собою веду:
А все, вражі ляхи, на вашу біду».
Утікали ляхи погубили шуби...
Гей, не один лях лежить, вищиривши зуби
Становили ляхи дубовії хати,
Прийдеться ляшенькам в Польщу утікати!
Утікали ляхів де якії повки,
Їли ляхів собаки і сірії вовки.
Гей, там поле, а на полі цвіти,
Не по однім ляху заплакали діти.
Гей, там річка, через річку глиця,

Не по однім ляху зосталась вдовиця! 

Немає коментарів:

Дописати коментар